jezične teškoće
Osobe s jezičnim teškoćama imaju teškoće u jezičnom razumijevanju i/ili produkciji. Mogu se javiti kod osoba s oštećenjima sluha, stečenim oštećenjima mozga, intelektualnim teškoćama, osobama s poremećajima iz spektra autizma isl.
razvojne jezične teškoće
Kod djece koja imaju uredan razvoj, ali su prisutne jezične teškoće, govorimo o razvojnim jezičnim teškoćama (RJT) ili posebnim jezičnim teškoćama (PJT). Takva djeca imaju teškoće u razumijevanju i/ili produkciji jezika unatoč uredno razvijenom sluhu, vidu, uredno razvijenim intelektualnim sposobnostima te socijalnim vještinama.
Obilježja jezično-govornog razvoja kod predškolske djece s RJT:
-
Kasnije su progovorili od svojih vršnjaka
-
Kasnije su počeli slagati riječi u rečenice
-
Imaju teškoće u usvajanju novih riječi i razgovoru s vršnjacima i ljudima iz okoline
-
Teže slijede upute, ne zato što su tvrdoglava, nego zato što ih ne razumiju
-
Rade učestale gramatičke pogreške u govoru
-
Izražavaju se kratkim, jednostavnim i agramatičnim rečenicama
Obilježlja starije djece s RJT:
-
Teškoće u korištenju sintaktički složenijih rečenica
-
Teškoće u pronalaženju riječi
-
Teškoće u čitanju
-
Neorganiziranost u prepričavanju i pisanju
-
Učestale pravopisne i gramatičke pogreške u pisanju
(Prema NIDCD – National Institute on Deafness and Other Communication Disorders)
(https://www.nidcd.nih.gov/health/specific-language-impairment)
Djeca s razvojnim jezičnim teškoćama imaju rizik za razvoj specifičnih teškoća čitanja i pisanja s polaskom u školu.